4 december 2020 – De dag voor pakjesavond heeft Bont voor Dieren -geheel in stijl met jute zak, cadeautjes en een roe- in totaal 2000 ansichtkaarten overhandigd aan Airforce. Dit gebeurde exact een week na Fur Free Friday, de dag waarop het Nederlandse modemerk vanuit heel het land werd opgeroepen volledig bontvrij te gaan. Het mooiste nieuws? Airforce zegt toe geen gebruik van bont op het programma te hebben de aankomende jaren!
Vlak voor de overhandiging lieten wij live in Zandvoort op onze social mediakanalen weten dat wij de kaarten gingen overhandigen. Airforce wist niet dat wij eraan zouden komen. Het was daarom een gok of zij ons wilden ontvangen. Gelukkig werd de deur voor ons geopend en werd de zak met kaarten in ontvangst genomen. Vervolgens werden we binnen uitgenodigd om toelichting te geven over onze actie.
In gesprek met Airforce
Het was een goed gesprek van vijftien minuten waarbij de medewerkers van het merk uitlegden zoveel mogelijk rekening te houden met de wens van de consument. Volgens het merk is bont niet meer in trek – onder andere door het dierenleed – en proberen ze ook op het gebied van duurzame producten groener te worden. De aankomende jaren staat bont niet op het programma en dat is heel goed nieuws. Een bontvrijverklaring wordt echter niet getekend vanwege de commerciële instelling van het merk. Mocht het zo zijn dat de vraag naar bont of een ander dierlijk product toeneemt, dan willen zij daar weloverwogen een keus in kunnen maken. Er is besproken dat in zulke gevallen Bont voor Dieren geraadpleegd wordt voor advies.
Het modemerk maakt al jaren gebruik van bontkragen van wasbeerhonden uit China. Dit jaar hebben zij echter de stap gezet om geen jassen met bontkragen meer aan te bieden op hun eigen website. Een stap in de goede richting, maar retailers kunnen nieuwe winterjassen met bontkragen nog wel bestellen en verkopen. Daarom bedacht Bont voor Dieren in samenwerking met Roorda Reclamebureau het doeltreffende ‘We zijn er bijna, maar nog niet helemaal’ project.
De actie
Iedereen kon digitaal een ansichtkaart versturen naar het merk en deze vervolgens delen op social media. Door Airforce overal in te taggen, kregen zij een aantal dagen continu de vraag nu eindelijk helemaal met bont te stoppen. Het was mogelijk om een persoonlijk bericht voor het merk achter te laten. Een aantal van deze quotes was zo mooi dat we hebben besloten ze af te drukken en te tonen op borden tijdens het overhandigen van de kaarten Airforce.
Campagneleider Moranni te Winkel: “Het is overduidelijk dat de consument klaar is met dit immense dierenleed. Als modemerken echt luisteren naar de wensen van de maatschappij, dan stoppen ze allemaal per direct met bont. Airforce profileert zichzelf sinds dit jaar als ‘sustainable’ merk. Daar past bont absoluut niet bij. Ook niet als het in de toekomst weer populair wordt. Laat de stemmen van deze 2000 mensen en alle andere mensen die tegen bont zijn doorslaggevend zijn om het nooit meer terug te halen in collecties. Niet om ons blij te maken, maar voor een echte sustainable toekomst.”
Het kaartje dat mensen konden ondertekenen:
Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.