27 mei 2020 – Wederom groot succes voor onze documentaire Bont Girl! Zojuist heeft het confronterende verhaal over de bontindustrie in China zowel de Best Social Award voor Beste Positive Impact als voor Beste Lancering gewonnen. De uitreiking vond door de coronamaatregelen online plaats, maar dat maakt dit goede nieuws voor de dieren niet minder mooi.
Bont voor Dieren maakte de documentaire in samenwerking met Famke Louise en Videoland. Eind november 2019 ging zij undercover naar China om te tonen wat voor leed er schuilgaat achter de bontindustrie. Tijdens haar ‘reis’ bezoekt ze onder andere een straatmarkt waar duizenden bonthuiden worden verkocht en gaat ze naar een dierenopvang voor geredde dieren uit de bontindustrie. De docu toont beelden op een bontfokkerij, waar je ziet hoe weerloze vossen en wasbeerhonden opgesloten zitten in kleine, smerige kooien en hoe er met ze omgegaan wordt. Ook het onterende proces van het villen komt aan bod, waarbij de kijker vooraf wordt gewaarschuwd voor schokkende beelden.
Beste Positive Impact – veel meer jongeren bontvrij
Famke Louise was amper een jaar voor haar undercoveractie nog uitgeroepen tot Dom Bontje 2018. Ze droeg een jas met een kraag van coyotebont. Ook zong ze een jaar daarvoor in haar liedje ‘Vroom’ stoer over het dragen van een ‘jacka met bontkraag’. Het winnen van onze Dom Bontje titel, zette Famke Louise aan het denken. Toen zij benaderd werd door Videoland om de bontindustrie in China met eigen ogen te aanschouwen, twijfelde ze geen moment. Moranni te Winkel, campagneleider Bont voor Dieren: “Famke Louise heeft een enorme en jonge achterban die haar als rolmodel ziet. Haar stap van bontdrager naar dit openbare statement tegen bont, is een grandioos succes voor de miljoenen dieren die enkel en alleen worden gedood voor hun vacht. Famke Louise heeft bij haar fans, de Videolandkijkers en onze volgers voor bewustwording gezorgd als het gaat om de gruwelen van de bontindustrie. Mensen weten nu het verhaal achter hun kraag. Onder welke afschuwelijke omstandigheden deze dieren leven en gedood zijn. Het is meer dan terecht dat Bont Girl de Beste Positive Impact wint, omdat de docu heel Nederland wakker heeft geschud dat bont echt niet meer kan.”
Dat Nederland wakker is geschud, bleek bijvoorbeeld uit gesprekken die wij na de lancering tijdens straatacties konden voeren. Veel jongeren hadden gehoord over de docu of hadden hem al gezien. Ze leverden massaal hun bontkraag in of spraken zich uit tegen bont. In de documentaire werd ook benoemd dat de vacht van een hele vos slechts 17 dollar kost, wat maar aangeeft hoe weinig een bontkraag waard is en dat de kraag van een dure merkjas, niet het product is dat de jas zo prijzig maakt. Ook de ski-jas van prinses Amalia werd landelijk besproken, omdat daar mogelijk bont aan zou zitten. Het bleek gelukkig bewust nep.
Beste Lancering – de plottwist die niemand aan zag komen
Twee dagen voor de lancering van haar zogenaamde kledinglijn, plaatste Famke Louise een foto van zichzelf. Op de foto liep ze al wandelend over de Chinese bontmarkt. Daarbij stelde ze de vraag ‘Welk bontje past bij mij?’. Het was een post die ervoor zorgde dat ze zich twee dagen op moest sluiten in haar hotelkamer. Zoveel bedreigingen kreeg ze aan haar adres. De foto stond slechts tien minuten online, maar ging viraal. Al die bedreigingen en reacties aan haar adres betekenden eigenlijk maar één ding: bont kan echt niet meer! Wij zaten in het complot en riepen ook op haar massaal aan te spreken. Om landelijk aandacht te krijgen voor Bont Girl, was op deze manier de discussie starten over bont, de ideale manier. Die missie is voor meer dan 100% geslaagd. De winst voor Beste Lancering is de kers op de taart.
Tot op de seconde van de lancering, dachten de genodigden en alle live kijkers op televisie nog altijd te gaan kijken naar een modeshow. Famke Louise liep de catwalk op en zong een liedje, maar halverwege werd het optreden bruut verstoord door een ‘dierenactivist’ die haar vol spoot met rode verf en ‘bont is moord’ gilde. Ook dit was in scene gezet, want dit deed onze campagneleider. Vervolgens kwam Famke Louise het podium op om te vertellen dat zij geen kledinglijn lanceerde, maar Bont Girl. Een succes voor Famke Louise, voor Videoland en voor Bont voor Dieren. Maar het meest nog voor de miljoenen weerloze nertsen, vossen, wasbeerhonden, konijnen en coyotes die jaarlijks worden gedood voor hun vacht.
Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.