Voor Bont voor Dieren was 2012 een enerverend jaar met succesvolle campagnes. Wij zetten de hoogtepunten op een rijtje.
Dankzij de steun van onze achterban hebben wij deze successen geboekt, maar er ligt nog veel meer werk! Bont voor Dieren hoopt dan ook op jullie blijvende steun aan de dieren die slachtoffer zijn van de wrede bontindustrie. Help de dieren! Klik hier en maak een gift over.
1) Meer dan 50 merken ondertekenden de Bontvrijverklaring van Bont voor Dieren, waaronder Neckermann, Zalando, O’Neill, Brunotti, Vanilia en SuperTrash.
2) Bont voor Dieren lanceerde de postercampagne “Er hangt meer aan je bontje” met actrice Georgina Verbaan en Ahmed Larouz. Samen gingen zij ook ‘live’ de straat op om mensen de herkomst van hun bontkraag te tonen.
3) Bont voor Dieren werd uitgenodigd door diverse media, waaronder het tv-programma ‘Koffietijd’, om te vertellen over bont. Ook was Bont voor Dieren o.a. te zien in Shownieuws en RTL Boulevard en berichtten diverse dagbladen over onze campagnes.
4) Bont voor Dieren lanceerde een ‘Bontvrij keurmerk’ dat direct prijkte op posters van Invito en geplaatst werd op de website van o.a. Manfield , Bristol en Dolcis.
5) Bont voor Dieren lanceerde het spreekbeurtpakket, gaf gastlessen op scholen en de lespakkettten werden meer dan 800 keer gedownload.
6) Vrijwilligers van Bont voor Dieren demonstreerden voor de deur van de Canadese Ambassade tegen de zeehondenjacht, waarop de Canadese Ambassade zelfs besloot tijdelijk haar deuren te sluiten.
7) Bont voor Dieren en Sea Shepherd zijn een grote gezamenlijke campagne begonnen om aandacht te vragen voor de vergeten zeehondenjacht in Namibië. De eerste stap was de lancering van de site forgottenseal.org.
8) Bont voor Dieren lanceerde de “Vermist’ postercampagne. Honderden mensen hebben de posters gedownload en vragen aandacht voor het verschrikkelijke lot van de wasbeerhond.
9) Bont voor Dieren deed onderzoek naar onwetendheid bontkraagdragers. De schokkende uitkomst doet Bont voor Dieren nog meer richten op educatie middels voorlichting op social media, publieksacties en gastlessen.
10) Diervriendelijk cosmeticabedrijf Lush ging een samenwerking aan met Bont voor Dieren en ontwikkelde een speciale themazeep en informatiemateriaal over bont. In één week tijd heeft de verkoop van de zeep ruim 3000 euro opgebracht – te besteden aan campagnes van Bont voor Dieren. De campagne vond ook internationaal plaats, waarbij Bont voor Dieren als een van de eerste landen aftrapte met deze succesvolle campagne.
11) Actrice Kimberley Klaver werd toegevoegd aan de huidige lijst met BN’ers die zich inzet vóór de dieren en tegen bont. Zo kwam Kimberley deze zomer samen met presentatrice Loretta Schrijver in actie voor een nertsenfokverbod.
12) Bont voor Dieren lanceerde de verkiezing ‘Dom Bontje 2012”. Diverse genomineerden waaronder de presentatrices Anita Witzier, Nance en Britt gaven aan hun bontkraag niet meer te willen dragen.
13) De Amsterdamse Dierenbescherming en Bont voor Dieren bundelden hun krachten in een actie om bontdragers voor te lichten over de herkomst van hun bontje. Bontdragers werden ‘bekeurd’ door de Bontinspectie en bewust gemaakt van het leed achter hun bontkraag.
14) Posters van webwinkel Vimodos met daarop een grote bontkraag werden naar aanleiding van een Facebookactie van Bont voor Dieren voortijdig verwijderd. Vimodos koos daarnaast ook direct voor een bontvrij beleid. Ook bedrijf Perry Sport had bont in haar collectie, maar na contact met Bont voor Dieren werd de jas met bontkraag uit het assortiment gehaald.
15) Als antwoord op de open brief waarin door meer dan honderd ontwerpers, stylisten, modebladen, fotografen en bekende Nederlanders aan de directie van Amsterdam Fashion Week (AFW) verzocht werd om voor een bontvrije Fashion Week te kiezen, gaf AFW Bont voor Dieren de mogelijkheid te werken aan meer bewustwording, duurzaamheid en innovatie binnen het aankomende Business Programme. Tijdens ‘Sustainable Stories’ (23 januari 2013, Pakhuis de Zwijger) zal o.a. internationale ontwerper Bruno Pieters een lezing verzorgen.
16) Het nertsenfokverbod waarvoor Bont voor Dieren jarenlang campagne heeft gevoerd werd een feit. De Eerste Kamer bepaalde dat vanaf 2024 alle nertsenfokkerijen hun deuren zullen sluiten. Er zijn dan geen pelsdierfokkerijen in Nederland.