Ga naar de inhoud

Januari 2020 – Zangeres Famke Louise heeft in samenwerking met Bont voor Dieren en Videoland de documentaire ‘Bont Girl’ gemaakt. In aanloop naar de première van de docu werd door haar gecommuniceerd dat zij een kledinglijn met bont zou lanceren, maar dit bleek een ludieke actie om aandacht te vragen voor de documentaire. Nadat Famke Louise in 2018 was uitgeroepen tot Dom Bontje, wilde zij met eigen ogen toezien hoe de bontindustrie in China eraan toe gaat.

Veel bont dat in Nederland wordt verkocht, is afkomstig uit China. In de documentaire is onder andere te zien hoe bontdieren leven in kleine, smerige kooien en hoe zij worden behandeld. Ook wordt getoond hoe een pas gedode wasbeerhond wordt gevild. Famke Louise: “Ik had destijds totaal geen besef van het leed in de bontindustrie. Met deze documentaire hoop ik dat andere mensen ook wakker worden en geen bont meer dragen. Het was nodig om het opzetten van een kledinglijn als dekmantel te gebruiken. Hierdoor kregen we toegang tot de bontmarkten en -boerderijen in China.” In de documentaire vertelt Famke Louise met tranen in de ogen dat zij begrijpt waarom ze genomineerd was voor Dom Bontje. Ze geeft aan dat het een domme keus is geweest van haar om bont te dragen.

In aanloop naar de lancering
Ook in Nederland werd de documentaire in het geheim gerealiseerd. Famke Louise wilde dat haar ‘kledinglijn’ in aanloop naar de lancering van de documentaire, landelijk onderwerp werd van discussie over bont. Halverwege december plaatsen zij en Videoland de eerste promoclip voor een documentaire over haar kledinglijn. Begin januari 2020 plaatsten zij beiden een nieuwe promoclip, maar nu zag je bont in haar collectie voorbij komen. Hier werd alleen niet op gereageerd zoals gehoopt. Om deze reden besloot Famke Louise het roer volledig om te gooien. Exact een kwartier stond een foto van haar op Instagram, al wandelend over een bontmarkt in China, met daarbij de tekst ‘Welk bontje past bij mij?’

Heel Nederland viel over de foto en haar uitspraak kreeg landelijk aandacht van de pers. Dumpert plaatste in reactie zelfs een schokkend filmpje over hoe een kraag van wasbeerhond tot stand komt. We zaten in het complot en riepen onze achterban op massaal op haar te reageren. Ook schreven we onder een andere post onze verontwaardiging met daarin de opmerking ‘Eens een Dom Bontje, altijd een Dom Bontje’. Iedereen had het over het dierenleed dat schuilgaat achter de bontindustrie en bontliefhebbers werden overspoeld met confronterende feiten over de herkomst van bont. Famke Louise sloot zich twee dagen op in een kamer, vanwege alle negatieve reacties aan haar adres. Landelijk bont onderwerp maken van discussie: missie geslaagd.

Geen ‘Fashion Girl’, maar ‘Bont Girl’
Op donderdag 9 januari was het zover. De lancering van de ‘kledinglijn’ van Famke Louise. BN’ers namen plaats op stoelen rondom de catwalk. De muziek startte en Famke Louise kwam de zingend de zaal in lopen met een jas aan van konijnenbont. Halverwege het openingsnummer rende plots een ‘activist het podium op en besmeurde Famke Louise met rode verf. Het licht ging uit en zowel Famke Louise als de activist werden afgevoerd. Vervolgens kwam de zangeres het podium weer op om te vertellen dat er geen kledinglijn kwam, maar dat alle genodigden naar Bont Girl gingen kijken.

Het idee om onze campagneleider Moranni te Winkel, in de vorm van een ‘activist’, het podium op te laten rennen om Famke Louise onder te sprayen met rode verf, kwam van de zangeres zelf. Bont voor Dieren zat in het complot en de jas van konijnenbont die ondergespoten werd, had ze gekregen van de stichting. De medewerker van Bont voor Dieren die het podium oprende, werd vervolgens door de beveiliging weggevoerd. Tot aan het moment dat de documentaire begon, wist niemand van de genodigden dat dit zou gebeuren.

Trots
Bont voor Dieren is ontzettend blij met de samenwerking met Famke Louise. Waarnemend directeur Karen Soeters: “Het is meer dan geweldig dat wij dankzij deze documentaire op zo’n enorm grote schaal het publiek kunnen bereiken over de gruwelen van de bontindustrie. Het is ook heel dapper dat zij deze confronterende reis is aangegaan. We bereiken hiermee niet alleen de Videolandkijkers, maar ook zo ontzettend veel jonge volgers van Famke Louise. Zij is voor veel jongeren een rolmodel. Doordat zij zich openlijk uitspreekt tegen bont, zullen jongeren minder snel bont kopen. Dit is weer een stap dichterbij een bontvrij Nederland.