18 januari – Daily Paper sluit zich aan bij Fur Free Retailer! Het Nederlandse modemerk – vooral razend populair onder jongvolwassenen – was altijd al bontvrij, maar steunt met hun toetreding de strijd voor bontvrije mode. Eerder sloten merken als Prada, The North Face, Gucci en G-Star RAW zich al aan.
De kleding van Daily Paper is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het merk bestaat sinds 2012 en ging de afgelopen jaren samenwerkingen aan met onder andere Ajax, Beats by Dre, het Van Gogh Museum en Fatboy. Er zijn drie flagshipstores in Amsterdam, Londen en New York en het merk heeft wereldwijd (online) verkooppunten. Daily Paper gebruikt geen bont in zijn collecties. Het laat daarmee zien dat mode helemaal geen onnodig en wreed dierenleed hoeft te bevatten. In een wereld waarin jaarlijks nog altijd 100 miljoen weerloze dieren worden gefokt en gedood om te eindigen als bontkraag, -muts of -sjaal, blijft een statement voor bontvrije mode en is ook vandaag de dag nog ontzettend belangrijk en actueel.
“Bij Daily Paper gaat het niet alleen om kleding, maar om een beweging. Fur Free Retailer strijdt voor een wereld zonder bont, en wij als merk willen hier deel van uitmaken.” – Abderrahmane Trabsini, Co-Founder & Design Director, Daily Paper.
Wereldwijd staan inmiddels bijna 1600 merken op de Bontvrijlijst en deze lijst groeit gestaag. Vaak wordt gedacht dat bont niet dierlijk kan zijn, omdat een product goedkoop was. Ook horen we ontzettend vaak van consumenten dat er wel naar gevraagd is in de winkel, maar dat er door de verkopers onjuiste informatie is verschaft. Dankzij de Bontvrijlijst weet de consument exact waar zorgeloos bontvrij gewinkeld kan worden.
Moranni te Winkel, campagneleider Bont voor Dieren: “Het is schitterend dat Daily Paper officieel Fur Free Retailer is! Merken hechten steeds meer waarde aan duurzamer, milieubewuster en ethischer ondernemen. Het mijden van bont hoort daar absoluut bij. Je zou denken dat dit tegenwoordig vanzelfsprekend is. Helaas zijn er talloze merken die nog vinden dat bont allure en status heeft. Hopelijk nemen ze een voorbeeld aan Daily Paper.”