Zeventien retailers, waaronder Amazon, Neiman Marcus, Kohl’s en Nordstrom, blijken op grote schaal echt bont te verkopen als nepbont. Uit onderzoek blijkt dat kledingstukken en bont-accessoires door de retailers vals worden geadverteerd en gelabeld als nepbont, terwijl het in werkelijkheid bont van wasbeerhonden, konijnen of coyotes betreft. De ernstige consumentenmisleiding werd gisteren aan het licht gebracht door onze Amerikaanse partnerorganisatie The Humane Society of the United States (HSUS). HSUS roept de overheid in de Verenigde Staten op actie te ondernemen tegen de zeventien retailers.
Nooit eerder werd er op zo’n grote schaal consumentenmisleiding door bontverkopers aangetroffen. Het onderzoek laat zien dat de retailers tussen 2012 en 2016 stelselmatig kledingstukken en accessoires van echt bont verkopen als “faux fur”. Onder meer merken als MICHAEL Michael Kors, Marc by Marc Jacobs, Burberry Brit, Canada Goose, Rebecca Minkoff, Elie Tahari and Rag & Bone blijken zich schuldig te maken aan de valse labelling. Nicole van Gemert, directeur van Bont voor Dieren:
“Consumenten zullen geschokt zijn wanneer ze erachter komen dat ze echt bont van dierenvacht hebben gekocht terwijl ze dachten dat het een diervriendelijk product was. Bont voor Dieren pleit voor betere handhaving en méér transparantie en maakt zich samen met haar internationale partners sterk voor betere labelling. Juist omdat een meerderheid van de bevolking tegen bont is moeten we consumenten beschermen tegen de mogelijkheid dat ze nepbont en echt bont door elkaar halen.”
Vanaf november 2014 is in Nederland een Europese richtlijn in werking gegaan die textiel producenten verplicht op een etiket te melden wanneer een kledingproduct materiaal van dierlijke oorsprong bevat. Bont voor Dieren heeft lang gestreden voor een betere labelplicht, maar helaas zitten er aan deze nieuwe richtlijn nog veel haken en ogen. Zo blijft er met de nieuwe labels onduidelijkheid over om welk materiaal het gaat – bont, dons, leer, etc. – en van welk dier het materiaal afkomstig is. Bovendien wordt ook in Nederland de labelplicht door veel merken niet nageleefd.
Bont voor Dieren deed meerdere keren aangifte bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toen uit onderzoek bleek dat verschillende merken zich niet aan de nieuwe richtlijn hielden. Nadat de NVWA niet op de herhaalde verzoeken om handhaving reageerde heeft Bont voor Dieren de politiek ingeschakeld en een dringend verzoek gedaan de labelplicht te verbeteren. Begin dit jaar uitte de staatssecretaris in een reactie zijn zorgen over de etiketteringsregels. Vervolgens werd er in maart – in een samenwerking met het ministerie en maatschappelijke organisaties – een convenant afgesloten door Nederlandse textielbrancheorganisaties om zich samen in te spannen dierenleed uit de de kledingindustrie te verbannen. Bont voor Dieren gaat het komend jaar de partijen die het convenant hebben ondertekend scherp in de gaten houden om ervoor te zorgen dat de voorwaarden ook daadwerkelijk worden nageleefd.
Vind je ons werk belangrijk? Kijk hier hoe je ons kan steunen!