Dierenbeschermingsorganisatie ACTAsia is een grote campagne gestart in China tegen de daar grote, groeiende bontindustrie. ACTAsia heeft steun gekregen van meer dan honderd bekende Chinezen. De filmsterren, zangers, toneelspelers, columnisten en sporters steunen de campagne door een bericht op de speciale campagnewebsite te plaatsen. ACTAsia komt samen met vijftig lokale dierenbeschermingsorganisaties in actie door het organiseren van evenementen en demonstraties. Vele flyers, posters en stickers worden door de lokale organisaties uitgedeeld om zo de Chinese consumenten voor te lichten over bont. Door middel van een persconferentie werd veel Chinese media bereikt. Ook is ActAsia erg actief op social media.
Meer dan vijftig miljoen konijnen, wasbeerhonden, vossen, nertsen, honden en katten, worden onder erbarmelijke omstandigheden gehouden in de Chinese bontindustrie. Zoals de Chinese dierenbeschermingsorganisatie ACTAsia schrijft op hun site: “They are brutally killed and often skinned whilst still alive”. (Ze worden wreed gedood en vaak levend gevild. ) Dit bont is ook in Nederlandse winkels te koop. Veel bontkragen zijn gemaakt van wasbeerhonden uit China, zoals het bont van de Nederlandse merken Nickelson, Airforce en Gaastra. Inmiddels is China de grootste producent en consument van bont ter wereld.
Kijk voor informatie op http://www.actasia.org