James Veenhoff was directeur en medeoprichter van de Amsterdam Fashion Week. Door zijn inzet is de AFW uitgegroeid tot een platform waarop (jonge) designers, modemerken, pers en publiek de kans krijgen om zich te etaleren en kennis met elkaar te maken. Nu hij is partner bij het bedrijf Fronteer Strategy.
James, je hebt de oproep voor een bontvrije Amsterdam Fashion Week ondertekend. Wat was je beweegreden om dit te doen?
Ik vind dat de discussie over wel of niet bont een nieuwe impuls verdient. Ik ben geen hardliner of revolutionair ofzo, maar ik vind dat bijvoorbeeld die bontkragen op donsjackies wat kritiek verdienen – er wordt totaal niet over nagedacht. Ik kan me zelfs voorstellen dat kids roepen dat ze tegen bont zijn, terwijl ze zelf wel zo’n poolhond in de nek hebben zitten. Fashion Week als platform showt al vrij weinig bont maar het is een goede aanleiding om de discussie aan te zwengelen. Ik ondersteun ook de positieve manier waarop Bont voor Dieren het brengt – niet zozeer schoppen en bontjasmadammen besmeuren, maar de discussie aangaan. Het is een soort ‘ja’ voor ‘geen bont’ in plaats van ‘nee’ ‘tegen bont’.
Wat kan Bont voor Dieren doen om de Fashion Week bontvrij te krijgen?
Ik denk dat het zo al heel aardig lukt! Het is natuurlijk aan de ontwerpers, maar een positief standpunt voor geen bont (Het Bont voor Dieren-logo op de programmering lijkt me top).
Wat is jouw boodschap aan Bart Maussen, mede-eigenaar van AFW?
Bart, ik wil me niet met jouw zaken bemoeien maar je kent mijn standpunt nu :). Je reactie op tv bij Fiona is helder en zeer weloverwogen. Toch denk ik dat jij als geen ander het positieve gedachtegoed van Bont voor Dieren zou kunnen helpen uitdragen.
Zijn er bontvrije ontwerpers die jij in het bijzonder bewondert?
Ik bewonder iedereen die een beroep kan maken van zijn of haar passie. Ontwerpers zijn zelf zo’n beetje een bedreigde diersoort.
Je hebt een indrukwekkend CV: je was jarenlang de drijvende kracht achter de AFW, bent nu adviseur van AFW, kreeg in 2009 de IJ-prijs en je hebt een bureau in Brand Marketing. Heb je verder nog doelen of dromen?
Ja, ik ben bezig om een jeansschool en -instituut op te richten dat zich bezighoudt met ambacht, innovatie en duurzaamheid.
Heb je daarbij nog inspiratiebronnen?
Wat mogen we in onze handen knijpen dat we in Amsterdam wonen, wat een niet normaal te gekke stad. Vol met fantastische mensen en initiatieven. Volgens mij gaan we een nieuwe periode van lol en energie in Amsterdam tegemoet!