YOOX NET-A-PORTER GROUP (YNAP), de toonaangevende webwinkel voor luxe modeartikelen, heeft besloten een bontvrij beleid aan te nemen. Het nieuwe beleid zal gelden voor alle online winkels van de groep: NET-A -PORTER, MR PORTER, YOOX en THE OUTNET. Met het ondertekenen van een verklaring heeft YNAP beloofd geen bont meer te zullen verkopen en staat hiermee op de Bontvrijlijst van Bont voor Dieren.
Bont voor Dieren directeur Nicole van Gemert:”Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer bedrijven in het hoge segment hun verantwoordelijkheid nemen. Bont is al lang geen statussymbool meer.”
De Bontvrijlijst is een initiatief van de Fur Free Alliance, in Nederland vertegenwoordigd door Bont voor Dieren. De lijst met bontvrije winkels en merken biedt de consument de mogelijkheid om een weloverwogen keuze te maken tijdens het winkelen.
Het bontvrije beleid van YOOX NET-A-PORTER GROUP is in lijn met hun streven naar meer milieuvriendelijk ondernemen.
Matteo James Moroni, hoofd duurzaamheid bij YNAP: “We hebben een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en erkennen het belang van een positieve bijdrage aan de maatschappij. Met een scala aan initiatieven, partnerschappen en innovaties, is het ons doel om als katalysator te fungeren voor veranderingen binnen de industrie.”
Bont voor Dieren zal middels de Fur Free Alliance gesprekspartner blijven van YOOX NET-A-PORTER GROUP als zijnde adviseur met betrekking tot bont en andere dierlijke materialen.
YOOX NET-A-PORTER GROUP voegt zich bij een steeds groter wordende lijst van bedrijven die kiezen voor een bontvrij beleid, waaronder Hugo Boss, Armani, ZARA en de Bijenkorf.