‘1 op de 3’ stond er vorige week zaterdag in NRC Handelsblad. In een paginagrote advertentie beweerde de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierenhouders (NFE) dat ‘maar liefst 1 op de 3 modezaken artikelen van of met bont verkoopt’. Bont voor Dieren kreeg verschillende vragen en reacties op deze advertentie, die is bedoeld ter promotie van Nederlands bont. Ook een van de Nrc.Next-lezers vroeg zich af of dit klopte, en liet next.checkt de bewering controleren.
Het onderzoek is vervolgens onder de loep gelegd. De uitkomst? Harm ’t Hart, emeritus hoogleraar methoden en technieken aan de Universiteit Utrecht heeft een aantal kanttekeningen, bijvoorbeeld over het selectiecriterium, de vraagstelling, de formulering van de antwoorden en bij de steekproef. Methodologisch is er daarom zoveel op het onderzoek aan te merken dat nrc.next deze uitspraak als niet te checken beschouwt.
Zie de link voor het hele artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/20/1-op-de-3-modezaken-verkoopt-bont-12262318-a332008