23 juli 2020 – Begin dit jaar is de documentaire Bont Girl naar buiten gebracht. Voormalig Dom Bontje Famke Louise was in het diepste geheim naar China afgereisd om met eigen ogen de afschuwelijke praktijken van de bontindustrie te aanschouwen en vast te leggen. Famke Louise is immens populair onder onze doelgroep. Stagiaire Sophia Buter heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar het effect van de documentaire onder deze jongeren.
In Nederland vormen jongvolwassenen, mensen tussen de 15 en 25 jaar, de grootste groep bontdragers. Vaak weten zij niet of bont echt is of faux. Ook wordt meestal gedacht dat bont altijd een duur product is en wordt bont als luxeproduct gezien. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen in hoeverre Bont Girl invloed heeft gehad op het gedrag en de gedachtegang van consumenten. Er hebben 104 respondenten meegewerkt aan het onderzoek.
Van alle geënquêteerden gaf maar liefst 85% aan nooit meer bont te dragen na het zien van Bont Girl. De documentaire heeft hun ogen geopend voor het leed dat schuilgaat achter de bontindustrie. De deelnemers dachten vaak al dat de productie van bont niet diervriendelijk was. Velen gaven aan gechoqueerd te zijn door de beelden die in Bont Girl te zien zijn. Een van de motivaties die dit onderstreept is:
‘’Het is echt walgelijk hoe dat gaat. Ben er erg van geschrokken. Ik heb de docu gekeken met mijn zusje en moeder en wij wisten van niks dat dat zo ging. Wij zijn allemaal nu tegen bont. We hadden gelijk onze bontjes van de jassen gehaald. Ohja en Uggs kopen wij ook niet meer. Het is schande hoe het allemaal gaat.’’
Het is geweldig om te zien hoe de documentaire effect heeft op een heel huishouden. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 40% naar Bont Girl heeft gekeken vanwege de rol van Famke Louise. Zij is er dus zeker in geslaagd om jongeren te bereiken en onze boodschap over te dragen. Wij zijn erg blij met dit resultaat.
Respondenten geven aan wijzer te zijn geworden en veel geleerd te hebben van de documentaire. De realiteit is niet makkelijk om te zien, maar wel heel effectief. Zoals iemand als voorbeeld geeft: zodra je ziet dat een biggetje wordt geslacht, wil je het dier niet meer opeten. Dit effect geldt ook voor het dragen van bontkragen. De confrontatie met de harde beelden activeert het empathisch vermogen van de kijker. Dit zorgt ervoor dat hun beeld over het dragen van bont wordt aangescherpt.
Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox.