Nederlands grootste online modewinkel Zalando heeft gekozen voor een bontvrij beleid en de internationale bontvrij verklaring van Bont voor Dieren ondertekend.
Onlangs waren er nog staarten van wasbeerhonden te koop op de site van Zalando. Door de komst van zeer echt lijkend imitatiebont, de goedkope prijzen van echt bont uit China en de nog niet van kracht zijnde labelplicht voor artikelen die echt bont bevatten, is het voor detaillisten steeds lastiger om echt van nep bont te onderscheiden.
Dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren heeft naar aanleiding van klachten van klanten contact opgenomen met Zalando en samen goed naar de producten gekeken. Tientallen producten die mogelijk toch echt bont bevatten zijn vervolgens van de website gehaald.
Zalando zal in samenwerking met Bont voor Dieren er uiterste zorg voor dragen dat het bontvrij beleid wordt nagestreefd. Marijn van Roij, Management team Zalando NL: “Zalando streeft naar een duurzame werkwijze: People, Planet & Profit. Natuurlijk hoort de verkoop van bont daar niet bij, we zullen er dan ook alles aan doen om dit soort misverstanden in de toekomst te voorkomen en hebben hier dan ook een duidelijk beleid op geschreven. Het ondertekenen van de bontvrij verklaring is daarbij een logische en weloverwogen stap.”
Steeds meer bedrijven kiezen voor een bontvrij beleid en een duurzaam en maatschappelijk verantwoord imago. Naast Zalando hebben onder andere ook de Bijenkorf, Wehkamp, Tommy Hilfiger en onlangs SuperTrash de bontvrij verklaring ondertekend. De bontvrij lijst van Bont voor Dieren met bontvrije retailers biedt de consument de mogelijkheid om een weloverwogen keuze te maken tijdens het winkelen.