Het voeren van campagnes tegen de bontindustrie kost behalve heel veel tijd ook heel veel geld. Posters op scholen, gastlessen door heel het land en spotjes op TV zijn niet gratis, wat ertoe leidt dat Bont voor Dieren altijd op zoek is naar donaties en sponsors.
Wij doen vrijwel alles zelf, bij Bont voor Dieren. We moeten wel, want we zijn volledig afhankelijk van donateurs. Groot was onze verrassing dan ook toen reclamebureau Roorda besloot ons te ‘adopteren’als hun goede doel. Geheel belangeloos zetten de mensen van Roorda zich al drie jaar in voor het ontwerpen en bedenken van onze geweldige campagnes.
Ter ere van het 25 jarig jubileum van Roorda is een boek uitgebracht met daarin 25 verhalen van klanten. Bont voor Dieren is ‘De klant zonder budget’. In dit hoofdstuk worden de campagnes tegen de bontindustrie beschreven en legt Bont voor Dieren directeur Nicole van Gemert uit hoe moeilijk het is om zonder budget toch een stevige impact te maken. Lees het hoofdstuk: De klant zonder budget hier.
Roorda en Bont voor Dieren introduceerden de afgelopen drie jaar de overkoepelende campagne ‘Stop de martelmode’. Het woord Martelmode werd in 2016 door Roorda bedacht en diverse campagnes werden onder deze nieuwe naam ontwikkeld.
Waar hield de Liefde op?
In december 2016 maakte Roorda de korte indrukwekkende voorlichtingsspot ‘Waar hield de liefde op’, met beelden die zowel hartverwarmend als hartverscheurend zijn. Geen gruwelijke beelden, maar een film met wrange nasmaak die de ongemakkelijke waarheid achter bont blootlegt.
Bontvrijlijst
Er werd een online commercial gericht op modeshoppers, met de pre-roll werden zij op een verrassende manier aangesproken. De pre-roll had twee boodschappen. In de eerste plaats wordt op een relevante manier verteld dat er modemerken zijn die nog steeds bont gebruiken, maar ook veel modehuizen die dat inmiddels niet meer doen. Er zijn dus veel alternatieven te vinden. Daarnaast legt de commercial uit wat de belangrijkste bezigheid van Bont voor Dieren is. Namelijk het lobbyen tegen bont bij de grote modehuizen, om het aanbod te verkleinen.
Marktplaats
Marktplaats is een platform dat een uitgelezen kans biedt om jongeren te confronteren met het leed achter de bontkraag. Er werden meerdere advertenties van tweedehands merkjassen met een echte bontkraag te koop aangeboden voor een fractie van de verkoopprijs in de winkel. In de bijgaande informatie bij de advertentie gaven we aan dat de bontkragen van echt bont gemaakt waren. Ter illustratie zetten we er vijf foto’s onder om een goed beeld te krijgen van de jas. En de geïnteresseerde jongeren kregen waar voor hun geld!
Advertentie NRC
In het NRC werd een paginagrote advertentie geplaatst. De advertenties waren de aftrap voor een campagne gericht tegen China als laatste grote afnemer van zeehondenbont. Sinds haar oprichting strijdt Bont voor Dieren tegen de zeehondenjacht in Canada. Videobeelden van de gruwelijkheden, jarenlang campagne voeren, demonstraties bij ambassades en lobbyen bij parlementen hebben hun vruchten afgeworpen. Vijfendertig landen stopten met de handel in zeehondenproducten. In het westen is Bont voor Dieren al een eind gekomen met bewustwording en dierenwelzijn; van fokverboden tot dierenwelzijnsregels en de Bontvrijlijst. Maar Bont voor Dieren gaat verder en wil ook in China het zaadje planten voor eenzelfde beweging, met als doel een importverbod op zeehondenbont.
Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze regelmatig in je mailbox