30 september 2024 – De Spaanse modegroep Puig, het moederbedrijf van onder meer Rabanne, Jean Paul Gaultier en Dries van Noten, heeft besloten geen gebruik meer te maken van bontproducten.
Puig is een belangrijke internationale speler in de luxe mode-industrie. Het merk verzekerd een ”duidelijk en ondubbelzinnige anti-bont beleid”.
Verschillende modemerken, waaronder Dolce & Gabbana, Canada Goose en Moncler stopten de afgelopen jaren met bontgebruik. We zijn erg verheugd dat modegroep Puig ook heeft besloten zich aan te sluiten bij de groeiende lijst van bontvrije merken. Puig ging in mei met een recordbedrag van 2.6 miljard euro naar de beurs in Barcelona. Het bedrijf is wereldwijd actief in meer dan 150 landen, met 17 merken. De beslissing om niet langer te werken met bont, heeft dan ook een grote impact het gebruik van dieren in de bontindustrie. In 2021 besloot de modegigant al te stoppen met de verkoop van artikelen gemaakt van de huid van slangen, krokodillen en andere exotische dieren. Het Spaanse familiebedrijf wil ”een betere wereld achterlaten voor de volgende generatie”.
Het besluit zal ook gelden voor het merk Carolina Herrera, waarvan Puig aan aanzienlijk deel van de aandelen bezit. Dit na een afbouwperiode van 12 maanden.
We kijken uit naar het volgende merk dat besluit zich af te keren van het bontgebruik. Op dit moment zijn meer dan 1500 merken en winkels wereldwijd aangesloten bij het officiële Fur Free Retailer programma.