Ga naar de inhoud

Uitspraak Reclame Code Commissie: kledingmerk Airforce misleidt consument bij verkoop bontkragen

Kledingmerk Airforce is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt, omdat zij haar klanten misleidt door het geven van onjuiste informatie via de labels aan haar jassen. Airforce heeft op de labels staan dat het bont diervriendelijk is. Dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren heeft hierover een klacht ingediend en heeft op alle gronden gelijk gekregen. Airforce wordt gesommeerd de tekst op de labels aan te passen.

Door de onjuiste informatie worden consumenten verleid tot het kopen van het dieronvriendelijke bont. Wanneer zij over de juiste informatie hadden beschikt waren zij wellicht niet tot aankoop over gegaan.

Geen controles
Airforce vermeldt op de labels dat het bont afkomstig is van gecontroleerde bontfokkerijen waar de dieren op humane wijze gefokt worden. Het bont dat Airforce gebruikt is echter afkomstig uit de Chinese regio Tongxiang. Deze regio staat bekend om de bontproductie. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat er in China, en specifiek deze regio, geen controle plaats vindt van bontfokkerijen en worden er verschrikkelijke misstanden in de bontindustrie aangetoond, zoals het ter plekke doodslaan of zelfs levend villen van wasbeerhonden. Er zijn in China nauwelijks regels voor het houden van dieren voor hun vacht en er vinden geen controles plaats.

Wasbeerhondenbont
Daarnaast staat op de labels dat het bont gemaakt is van wasberen en niet van een dier dat familie is van de hond of kat. Uit DNA-onderzoek dat Bont voor Dieren heeft laten uitvoeren blijkt echter dat het bont van Airforce gemaakt is van wasbeerhondenbont. Dit is een andere diersoort, wasberen behoren tot de familie van de kleine beren terwijl wasbeerhonden familie zijn van de hond. Ook hiermee misleidt Airforce ook haar klanten. Volgens de RCC zijn beide punten dan ook in strijd met artikel 7 van de Reclame Code. Airforce heeft de mogelijkheid gehad hiertegen in verweer te gaan, maar heeft niet inhoudelijk willen reageren.

Labelplicht
Nicole van Gemert, directeur Bont voor Dieren: “Bont voor Dieren pleit voor een duidelijke labelplicht, zo lang deze ontbreekt is het voor consumenten erg lastig om een bewuste keuze te maken wanneer zij in de winkel staan en overwegen een bontkraag aan te schaffen. Merken zoals Airforce hebben hierdoor vrij spel in het verspreiden van onjuiste informatie. Daarom zijn wij erg blij dat de RCC als onafhankelijke partij deze uitspraak heeft gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat consumenten geen kraag zullen kopen wanneer zij weten hoe hun bontje verkregen is.”

Bont voor Dieren gaat dit najaar verder met het onderzoeken en toetsen van misleidende labels in de bontindustrie.

Delen via:
blijf op de hoogte van het nieuws over en de campagnes tegen de bontindustrie

Kom in actie voor alle dieren die het slachtoffer zijn van de bontindustrie

0

dieren wereldwijd hebben jouw hulp nodig

HEB JE VRAGEN OVER DONEREN?

Is er iets niet duidelijk of wil je meer informatie? We zijn zowel via e-mail als telefonisch bereikbaar

Bekijk ook eens

3 december 2024 - Niemand kon om ons heen op Fur Free Friday! Met een opzwepende fanfare, confronterende actieborden en voorlichters die de bonttest deden met nieuwgierige omstanders, prikkelden we
29 november 2024 - Vandaag op Fur Free Friday voeren we met een fanfare, actieborden en outreachers actie in het centrum van Rotterdam om voorlichting te geven over de verschrikkelijke
19 november 2024 - In de modecollecties voor herfst/winter 2024-2025 was opvallend veel bont te zien, zowel imitatie- als dierlijk bont. De afgelopen jaren leek bont uit de mode te