Deze week vindt het jaarlijkse hondenvleesfestival plaats in het Chinese Yulin. Duizenden honden worden getransporteerd naar Yulin, om vervolgens doodgeknuppeld en geserveerd te worden. Bont voor Dieren wil een einde aan deze massale dierenmishandeling en voert campagne. Via social media wordt iedereen opgeroepen te protesteren tegen het wrede festival in Yulin. Daarnaast vertrekt er vandaag een waarnemer naar het festival om de gruwelijkheden vast te leggen op camera. Bont voor Dieren zal de beelden zo breed mogelijk verspreiden, zodat heel de wereld maar vooral de Chinese bevolking zich bewust worden van het onvoorstelbare dierenleed dat de honden wordt aangedaan.
Bont voor Dieren directeur Nicole van Gemert: ‘Wij maken ons geen illusies, de enigen die dit ‘festival’ echt kunnen stoppen zijn natuurlijk de Chinezen zelf. Beelden zeggen meer dan duizend woorden- wij willen de beelden wijd verspreiden zodat niemand meer om deze slachting van duizenden honden heen kan. Hoe groter het draagvlak onder de bevolking, hoe groter de kans dat China in de toekomst zal overgaan tot een dierenbeschermingswet.’
Lokale bewoners beweren dat de honden op humane wijze gedood worden en dat er evenveel leed komt kijken bij het eten van koeien en varkens in het westen. Maar dierenbeschermings-experts die ter plaatse getuige waren van de gebeurtenissen spreken dit al jarenlang tegen. Zwerfhonden en gestolen huisdieren worden over lange afstanden naar het festival vervoerd in kleine houten kratten of metalen kooitjes, krijgen vrijwel geen eten of drinken, en worden op het festival met metalen stokken doodgeslagen en gegeten.
In eerdere jaren werden de gekooide honden in Yulin opgekocht en ‘gered’ door dierenliefhebbers, maar deze praktijken lijken de handel in honden juist te stimuleren. Social media blijkt een effectievere methode in China; berichten over Yulin op Twitter, Facebook en Instagram werden trending topic in 2014 en dit heeft effect gehad in China. Een petitie om het jaarlijkse hondenvleesfestival te verbieden is inmiddels al 11 miljoen keer ondertekend.
Help ons in ons doel deze beelden zo veel mogelijk te verspreiden: steun ons!